WEGETARIANIZM. DIETY ROŚLINNE W TEORII I PRAKTYCE

Opis szkoleniaMiejsca i terminy
    Diety roślinne, jak dieta wegetariańska i wegańska, cieszą się coraz większą popularnością. Wbrew powszechnym wciąż mitom – możliwe jest odpowiednie zbilansowanie diety tak, aby nie powodowała ona niedoborów makro- i mikroelementów, a przy okazji sprzyjała zdrowiu. Ponadto – jak wynika ze stanowiska amerykańskiej akademii żywienia i dietetyki – diety roślinne są bezpieczne dla człowieka na każdym etapie życia – w tym dla kobiet w ciąży, dzieci i sportowców. Jak pokazują badania - diety roślinne mogą pomóc w poprawie stanu zdrowia w przypadku niektórych problemów metabolicznych. Na szkoleniu skupimy się więc na takich zagadnieniach, jak:
  •  motywy wyboru diety roślinnej + rodzaje diet roślinnych
  • makroskładniki na diecie roślinnej (białka, tłuszcze, węglowodany)
  • mikroskładniki na diecie roślinnej (z naciskiem na te najbardziej niedoborowe w diecie bezmięsnej)
  • suplementacja na diecie roślinnej (czy jest niezbędna?)
  • przykładowy jadłospis prawidłowo zbilansowanej diety wegetariańskiej/ wegańskiej
  • systemy żywieniowe w wersji roślinnej (low carb, high carb, itp.)
  • na co zwrócić szczególną uwagę w diecie wege-sportowca + przykładowy jadłospis
  • dieta roślinna dla kobiet w ciąży
  • dieta roślinna u dzieci
  • kiedy dieta roślinna ma potencjał leczniczy a kiedy może być problematyczna (choroby metaboliczne, tarczyca, IBS, itp.)
  • praktyka – układanie planu dietetyczno-suplementacyjnego od podstaw – dieta wegetariańska i wegańska
Szkolenie odpowiednie będzie dla osób, które mają niewielką wiedzę w zakresie diet roślinnych i chciałby lepiej zrozumieć swoich podopiecznych oraz nabyć podstawową wiedzę - niezbędną do pracy dietetycznej z osobami na dietach wegetariańskich i wegańskich.
  AGENDA SZKOLENIA:
  1. Motywy przejścia na diety wege
  2. Rodzaje diet wege + omówienie (czym się charakteryzują, popularyzatorzy, etc.)
  3. Mity na temat diet wege – czyli znane wątpliwości dotyczące tych diet + merytoryczne uzasadnienie
  4. Makroskładniki na diecie wege (z naciskiem na wegańską – najbardziej eliminacyjną)
    1.  Białko
    2. Tłuszcze
    3. Węglowodany
  5. Mikroskładniki na diecie wege (z wyszczególnieniem tych, na które należy zwrócić szczelną uwagę na diecie bez mięsa, jak Fe, Zn, Ca etc.)
  6. Suplementacja na diecie wege – czyli co jest niezbędne, a bez czego można się obyć
  7. Systemy żywieniowe na dietach wege (czyli czy możliwa jest dieta low carb etc.)
  8. Dieta wege dla sportowców (znani sportowcy na wege dietach, jak bilansować dietę dla sportowca, czy jakieś suplementy mogą mieć szczególne znaczenie) + przykładowy jadłospis jednodniowy dla sportowca
  9. Dieta wege dla dzieci i kobiet w ciąży - najważniejsze informacje nt. modyfikacji diety roślinnej w powyższych przypadkach + przykłady jadłospisów
  10.   Dieta roślinna w chorobach – kiedy ma potencjał leczniczy a kiedy może być problematyczna (choroby cywilizacyjne, tarczyca, IBS, itp.)