Trening HIIT może znieść skutki diety fastfoodej

Interwałowy trening o wysokiej intensywności – HIIT, może uchronić nas przed skutkami diety fastfoodowej. Przynajmniej, w krótkoterminowej perspektywie i u szczupłych mężczyzn.

Badanie, które opisze trwało 14 dni i uczestniczyło w nim 15 zdrowych, młodych mężczyzn. Podczas trwania programu badawczego uczestnicy musieli spożywać 3 posiłki w popularnych fastfoodowych restauracjach a dania składały się głównie z kanapki (np Big Mac’a), średnich frytek oraz słodzonego napoju.

Kaloryczność dnia szacowano średnio na 3400-3500 kcal. 12% udziału stanowiły białka (~1,3g/kg), 49% węglowodany oral 39% tłuszcze (w tym 10,6% nasycone). Każdego dnia wykonywali trening HIIT opierający się o rozgrzewkę, 15 x 60s sprintu/ 60s marszu.

Po upływie czasu badania nie zauważono żadnych znaczących zmian w masie ciała. Natomiast zmieniła się kompozycja ciał uczestników – beztłuszczowa masa ciała (LBM) wzrosła o ~0,4 kg (0,6%), tkanka tłuszczowa zmniejszyła się o ~0,2kg (-1,9%). Ogólnie kompozycja ciała poprawiła się z 13,5% bf do 13,1%. Poprawiły się też właściwości krążeniowo-oddechowe a także markery stanów zapalnych (CRP), glukoza na czczo, HDL-c oraz Lp(a). Nie zmieniły się parametry wątroby czy ciśnienia krwi.

Co możemy z tego badania wyciągnąć dla siebie to to, że trening fizyczny jest potężnym narzędziem w utrzymywaniu zdrowego ciała. Potężniejszym od wielu leków (w tym insulinomimetyków).

Warto zwrócić uwagę na formę treningu i możliwości implikowania go do pracy z klientami – nie każdy mu podoła (ja to bym dał radę :)). Nie każdy z nas/klientów ma ~13% tkanki tłuszczowej.

Balans energetyczny jest podstawowym czynnikiem decydujących o kompozycji naszego ciała a nawet zdrowia (metabolizmu glukozy itp).

I może ostatni wniosek, lub przestroga – badanie trwało 14 dni i nie wiemy jakie mogą być skutki takiej diety w dłuższej perspektywie.

Za zwrócenie uwagi na to badanie dziękuję Alexowi Leafowi – badaczowi, pracownikowi Examine.com

Duval C. i inni. 2017. High Intensity Exercise: Can It Protect You from A Fast Food Diet? Nutrients 2017, 9(9), 943; doi:10.3390/nu9090943