Zalecenia spożycia białka dla osób starszych a zapotrzebowanie

Zachowanie masy mięśniowej na starość wydaje się być priorytetem nie tylko z powodów estetycznych ale też zdrowotnych. Większa masa mięśniowa jest skorelowana z większą masą kostną (Kim 2014), szybszym metabolizmem i większą wrażliwością insulinową.

Zwiększające się z wiekiem problemy człowieka z trawieniem czy uzębieniem skutkują spożywaniem mniejszych porcji jedzenia oraz unikaniem niskoprzetworzonej żywności (wędlinka zamiast fileta). W takim wypadku dostarczenie odpowiedniej ilości białka o pełnym aminogramie, niezbędnym do zachowania masy mięśniowej może stanowić problem (Katsanos 2005). Spożycie w jednym posiłku 25-30g  pełnowartościowego i łatwostrawnego białka (np. 100-120g mielonej wołowiny, 120-150g dorsza na parze, 100g mielonej piersi z kurczaka, 30-40g koncentratu białka serwatkowego) w zupełności wystarczy aby osiągnąć próg aminokwasów (szczególnie leucyny) oraz  odpowiednie warunki do stymulacji budowy masy mięśniowej.

Innym rozwiązaniem tego problemu może być suplementacja kluczowego w budowie masy mięśniowej aminokwasu – leucyny na poziomie 3-5g (0.052 g kg) do każdego większego posiłku (Rieu 2006).

Kwestią ostatnią, na którą składają się poprzednie argumenty, jest zalecana ilość protein w ujęciu dziennym w wysokości 0,8g białka/kg, które nie wystarczają na podtrzymanie masy mięśniowej. – Aktywni seniorzy równowagę w balansie azotowym dopiero przy 0,9-1,2g białka/kg (Cambell 2001).

Źródło białka oraz jego całkowita podaż powinna być zawsze dostosowane do aktywności fizycznej oraz jednostek chorobowych starszego pacjenta.

  • Katsanos CS, Kobayashi H, Sheffield-Moore M, Aarsland A, Wolfe RR.  Aging is associated with diminished accretion of muscle proteins after the ingestion of a small bolus of essential amino acids.  Am J Clin Nutr. 2005;82:1065-1073.
  • Sunyoung Kim i inni. 2014.The Association between the Low Muscle Mass and Osteoporosis in Elderly Korean People. J Korean Med Sci. 2014 Jul; 29(7)
  • Rieu I, Balage M, Sornet C, et al. Leucine supplementation improves muscle protein synthesis in elderly men independently of hyperaminoacidemia. J Physiol. 2006;575:305-315.
  • Paddon-Jones D, Rasmussen BB. Dietary protein recommendations and the prevention of sarcopenia.Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009 Jan;12(1):86-90.
  • Paddon-Jones  D, Sheffield-Moore M, Katsanos CS, Zhang XJ, Wolfe RR.  Differential stimulation of muscle protein synthesis in elderly humans following isocaloric ingestion of amino acids or whey protein.  Exp Gerontol. 2006;41:215-219.
  • Paddon-Jones D, Sheffield-Moore M, Zhang XJ, Volpi E, Wolf SE, Aarsland A, Fernando AA, Wolfe RR.  Amino acid ingestion improves muscle protein synthesis in the young and elderly.  Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004;286:E321-E328.
  • Wayne W. Campbell i inni. 2001. The Recommended Dietary Allowance for Protein May Not Be Adequate for Older People to Maintain Skeletal Muscle. J Gerontol A Biol Sci Med Sci (2001) 56 (6):