SEX przed zawodami

Często powtarzaną radą dla sportowców przygotowujących się do startu w zawodach jest abstynencja od „uciech cielesnych”. Okresowy celibat jest ponoć najważniejsze w sportach, w których sportowa agresja jest wymiernym czynnikiem wygranej lub przegranej. – Muhamed Alii wspominał, że wstrzymywał się od seksualnych uniesień nawet 6 tygodni przed największymi walkami (1). Być może dzięki niemu asceza stała się zalecaną i tak popularną praktyką w sportach kontaktowych.

Jako zawodnik judo (niegdyś) słyszałem podobne rady od starszych trenerów. Po latach, duża część z zawodników, przyznaje się, że lepiej im się trenowało i walczyło jednak „po” ;).

Powstaje ważne pytanie, czy jest w przekazywanych przez trenerów poradach ziarno prawdy, czy to kolejny „koktajl Rockiego”?

Przyjrzyjmy się zatem publikacjom w tym temacie.

Podczas 3 tygodniowej abstynencji u zdrowych, młodych mężczyzn (22-29 lat) zauważono większy poziom testosteronu (2) (tabela 1). Jednakże sam orgazm, po okresie absencji bezpośrednio nie zmniejszył poziomu tego hormonu. Należy tu zaznaczyć iż wzrost testosteronu w okresie abstynencji mógł być spowodowany myślą/oczekiwaniem na seksualne uniesienie.

W innym badaniu, tym razem chińskich naukowców, nie zauważono żadnych różnic w poziomie testosteronu pomiędzy 2-5 dniem abstynencji (3). Wzrost odnotowano dnia 7-go i to do 145.7% (117-197) poziomu wyjściowego. Nie zauważono żadnego dalszego wzrostu testosteronu po upływie 7 dni. Po raz kolejny należy zadać pytanie jak do tego się ma, samo oczekiwanie na kontakt seksualny i myśl o tym, że to już jutro (yuppi!).

W dość ciekawy sposób podeszli do tematu amerykańscy naukowcy, przenosząc swoją pracą z laboratorium do nocnych klubów (4) (ciekawe jak grant uzyskali :)). Dokonując pomiarów poziomu testosteronu w ślinie, pomiędzy osobami które „tylko oglądały” a „aktywnymi” uczestnikami życia w nocnym klubie zauważono wzrost poziomu testosteronu w obydwu grupach (+11% w pierwszej oraz +76% w drugiej). Uczestnicy badania raportowali nie więcej niż 1 wytrysk. Wzrost poziomu testosteronu nie był zależny od wieku, natomiast zaszło kilka innych ciekawych faktów. Jednemu z uczestników z badania poziom T spadł o 24% po tym jak przyglądał się swojej żonie odbywającej sex z kilkoma partnerami, po czym sam odbył z nią stosunek. Innemu poziom testosteronu wzrósł o 109% (jeden z najwyższych wyników u badanych) po współżyciu z 3 kobietami ale szczytowaniu ze swoją partnerką. – Wyniki te oczywiście można zaliczyć do anegdot, gdyż nie mają statystycznego znaczenia.

Konkluzją amerykańskiego badania jest to, że poziom testosteronu podnosi się mężczyznom w po seksualnej aktywności (+11% u obserwatorów i +76% u aktywnych). Mimo iż ciężko na bazie tych obserwacji tworzyć jakieś przesłanki dla sportowców, to jest to ciekawy temat do dyskusji o ludzkich hormonach i psychologii.

Istnieją też publikacje, które nie wskazują wpływu aktu seksualnego na poziom testosteronu jak np. Hengevoss i współpracujący (2015) (5).

Uwagą Dabbsa i Mohammeda (1995) (6), która tutaj pasuje jako pewna konkluzja jest to, że seksualna aktywność wpływa bardziej na poziom testosteronu (pozytywnie), niż testosteron na aktywność seksualną. – Kochajmy się, tylko bezpiecznie! 😉

Wynik startu w zawodach nie zależy od jednego czynnika

Sam aspekt odbycia stosunku w noc przed eventem nie ma wpływu na: wydolność tlenową, siłę uchwytu, równowagę, czy czas reakcji zawodników (7). Publikacje naukowe pokazują też, że jest to wysiłek o niskim wydatku energetycznym, sięgającym ~100kcal (8), co nie może zagrażać wynikowi w zawodach. – Ważniejsze od wydatku energetycznego będzie późniejszy sen, który dla sportowców ma ogromne znaczenie.

Dyskutując nad sensem czasowego celibatu przed ważnymi wydarzeniami sportowymi na pewno, należy zwrócić uwagę na psychiczny aspekt seksualnych doznań – taki jak spełnienie czy frustracja z braku sexu. Według wielu trenerów frustracje można przekuć na agresję. Ale czy na pewno? – Spełniony mężczyzna może czuć się jak samiec alfa i zmierzać po trofeum w boju sportowym, podczas gdy „odrzucony” może nie w pełni wykorzystywać swój potencjał sportowy. – Spekuluję.

Sex może być też regulatorem pobudzenia i zdenerwowania. Według hipotez psychologicznych (9), istnieje optymalny poziom pobudzenia (odwrócona litera U), który pozwala wykorzystać zdolności sportowe (np. bardzo ważny w sportach walki czas reakcji prostej i złożonej). Udanym stosunkiem zawodnik może znieść nadmierne pobudzenie.

Podsumowanie

  • Muhammad Ali z celibatem, podobnie jak Rocky ze swoim koktajlem, wpłynęli na postępowanie wielu młodych sportowców, jednakże ich postępowanie nie ma wpływu na kondycję sportowców i nie ma wsparcia w literaturze..
  • Sex może mieć wpływ na poziom testosteronu. Przeważnie doznania seksualne zwiększają go, z pewnym wyjątkami.
  • Ejakulacja nie ma wpływu na wydolność czy siłę, może mieć krótkotrwały wpływ na poziom T
  • Długotrwała przerwa od sexu może obniżyć poziom testosteronu
  • Pobudzenie, motywacja, zdenerwowanie itp. są wypadkową wielu elementów ludzkiego życia. Sex może po części je regulować.
  • ważniejsze od tego czy zawodnik odbył czy nie odbył stosunku (z happy endem), jest czy się wyspał i czy jest odpowiednio nawodniony.
  • Trzymaj się zawsze swojej rutyny – jeśli przestrzegałeś celibatu przed każdym startem i uważasz, że to ci pomaga to nie eksperymentuj przed ważnym turniejem i nie zmieniaj tego! Jeśli zawsze, w noc przed startem, odwiedzała cię twoja partnerka to też z tego nie rezygnuj.
  • Sportowcy są obciążeni dużym stresem i sex może im pomóc zmniejszyć obciążenie
1. Stefan Lovgren. Sex and Sports: Should Athletes Abstain Before Big Events? for National Geographic News February 22, 2006
2. Exton MS, et al. 2001. Endocrine response to masturbation-induced orgasm in healthy men following a 3-week sexual abstinence . World J Urol. (2001)
3. Escasa J. M, Casey F. J., Gray P. 2011. Salivary Testosterone Levels in Men at a U.S. Sex Club. October 2011, Volume 40
4.  Jiang M, et al. A research on the relationship between ejaculation and serum testosterone level in men . J Zhejiang Univ Sci. (2003)
5. Hengevoss i inni. 2015. Combined effects of androgen anabolic steroids and physical activity on the hypothalamic-pituitary-gonadal axis. J Steroid Biochem Mol Biol. 2015 Jun;150:86-96. doi: 10.1016/j.jsbmb.2015.03.003. Epub 2015 Mar 19.
6. Dabbs i Mohammed. 1995. Male and female salivary testosterone concentrations before and after sexual activity.
7. McGlone, S., Shrier, I. (2000). Does sex the night before competition decrease performance? Clinical Journal of Sport Medicine, 10 (4), p 233-234
8. Frappes i inni. 2013. Energy Expenditure during Sexual Activity in Young Healthy Couples. PLoS One. 2013; 8(10): e79342.
9. Johnson W. Muscular performance following coitus. J Sex Res. 1968, 4:247–248.